onsdag 6. april 2011

Stavekontroll og annen kontroll!


Mye av mitt våkne liv består av å skrive. Ikke så mye her på bloggen vel og merke, jeg har nemlig sett at jeg er på litt over 0,2 innlegg pr uke på statistikken min! Ikke mye å skryte av akkurat, men det er bedre enn mindre. Nei, det jeg holder på med er engelsk. Alle mulige former for analyser og undersøkelser. Ganske greit egentlig, men hva i all verden skulle jeg ha gjort uten stave –og grammatikk-kontrollen? Rød-grønt har fått en helt ny betydning for meg. For første gang ser jeg fordelene med de fargene, for å si det sånn!

Det som etter hvert har blitt et problem er jo det at jeg har blitt såpass avhengig av at pc’n retter for meg, at når jeg en sjelden gang skal skrive noe uten mitt kjære tastatur så har jeg blitt like usikker som en nerd på sin første date. Hvordan i all verden skrives nå  dessverre igjen? Var det med èn s, to? To r’er?

Dette har gitt bensin til tankene mine og har satt oppfinnsomheten i høygir. Hva kan bli det neste liksom? Dette hadde jo vært fantastisk å ha i det virkelige liv også! Noe som korrigerer oss etter hvert som vi gjør små feiltrinn og flauser i hverdagen? Kanskje en indikator i form av blinkende røde og grønne lamper: Grønt for ting vi ikke skulle ha sagt og rødt for feil utførte handlinger? En illevarslende, blinkende lampe som får oss til å stoppe i tide! Det kunne nok spart menneskeheten for mye trøbbel. Men, i fare for å ha på meg at jeg skal redde verden, så kan jeg begrense meg til at det minste hadde vært flott til eget bruk. Tenke globalt, men handle lokalt, liksom! Det hadde passet meg ypperlig!

Steder der dette faktisk kunne hatt en hensikt er for eksempel når andre enn meg selv setter inn i oppvaskmaskinen! Får litt fnatt når det ikke settes inn på de rette plassene. For ikke å glemme når tingene blir satt på feil plass etter endt oppvask. Eller når jeg bruker opp siste rest av matbudsjettet på den nye kjolen jeg bare MÅ ha! Det hadde vært stilig om det bare hadde begynt å lyse rødt ut av lommeboken!

Ting hadde i alle fall blitt veldig synelig, ikke bare for den det gjelder, men for alle i grunn. ”Å se, nå støvsuger Pettersen uten å ha satt i ny støvsugerpose”! ”Mamma har sagt at jeg fikk lov!”  Åhh! Jeg ser uendelige og uante muligheter her altså! Litt sånn Pinnocchio, bare uten lang nese!

Vel, inntil videre får jeg nok bare nøye meg med retting på pc og alt det fantastiske den gjør for meg. Kanskje like greit uten retting i det offentlige, nå som jeg faktisk skal av gårde og trenger både å lyve litt og nye sko, ikke minst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar