torsdag 31. mars 2011

Å låse opp til et sunnere liv!


Nå som våren endelig har bestemt seg for å vise seg, har undertegnede sett nytten og gleden av små, daglige lufteturer. Har fortsatt kun beveget meg i nærmiljøet der den kjente lukten av eksos og støv føles betryggende. Planen er stadig å sprenge grenser og forflytte spaserturene til marka med skog og fuglekvitter, men ett skritt av gangen!

Det jeg skal fram til er det at når man vandrer sånn gatelangs så er det jo utrolig mange tanker som rekker å se dagens lys. De fleste blir kun som et spor i sanden, mens noen, og kanskje ikke alltid de beste, setter seg fast i hjernen som en dårlig grand prix låt….

Så her om dagen da den glade vandrer trasket gjennom bygatene kom plutselig en tanke: Hvorfor i all videste verden har de såkalte nøkkelhullvarene symbolet nøkkelhull???? Er det fordi vi i skal bli så sunne og tynne at vi god gammel Smurfestil skal komme gjennom et? Eller er det fordi vi forventer å se noen som kikker tilbake på oss, du vet, et øye som stirrer på deg gjennom nøkkelhullet og spionerer på hva du spiser for så å melde deg til datalagringsdirektivet hvis du ikke består sunnhetsprøven? I mine yngre dager ville jeg sett på nøkkelhullet som en invitasjon til å bedrive mine Nancy Drew aktiviteter og løste små og store mysterier på fritiden! Uansett: Det som ikke henger helt på grep er jo det at dette symbolet slett ikke er nøkkelen til spørsmålet, men et hull! Er vi nøkkelen da kanskje som skal åpne denne helse-døra????

Siden det var langt hjem kvernet disse viktige ideene rundt i hodet mitt. Etter hvert så ble jeg mindre kritisk for hvert skritt jeg tok. For hvilke andre symboler kunne egentlig ha representert disse dagligvare-varene? Hjerte er opptatt, det samme er kniv og gaffel. Eplesymbolet ser jeg på nå i dette øyeblikk mens jeg skriver, og det ville sett dumt ut med banan liksom! Kanskje en stor L som indikerer at dette er en matvare som passer for deg som lærer eller trener på å spise riktig. Ikke vet jeg.

Nei, hvis nøkkelhullet representerer det å åpne opp både horisonten og døra til et mer helsebringende liv så er jo dette hullet kanskje et godt bilde på akkurat det. Utforsketrangen min på hva som finnes bak den låste døra er tilfredsstillende i ukedagene, for så å gå helt i vranglås rett etter barne-tv på fredag. Og jeg låser ikke opp før mandag morgen. Da finner jeg igjen nøkkelen til mitt hverdags-nye meg og går gjennom døra til den mer sunne fasen av uka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar