torsdag 24. januar 2013

Bøtteballettens Førstedame!






Nå som jeg kan si at jeg er så godt som dus med resten av mannskapet om bord, føler jeg at jeg endelig kan være litt morsom på deres bekostning! Eller i alle fall på éns bekostning – nemlig Kapteinens! Den oppmerksomme bloggleser vil kanskje legge merke til at dette ikke vil være første gang at nettopp det skjer, men det er i alle fall første gangen at jeg melder ifra på forhånd - at det faktisk finnes domestiske skjær i sjøen som er uunngåelig å støte på! Du lurer kanskje på hva han driver på med nå, som får en såpass sindig sjøulk som meg til å brette ut gjellene og kommentere denne litt spesielle aktiviteten han bedriver, men det må bare ut!

For å komme til sakens kjerne så viser det seg at jeg faktisk har havnet på tur med den ultimate vaskedama! En vaskedame som får 50-tallets husmor til å framstå som en blek skygge av seg selv! En vaskedame som virkelig gledes over nye og spennende rengjøringsprodukter! Han har tydeligvis holdt på med dette maniske vaskeprosjektet sitt over lengre tid uten at jeg egentlig har lagt merke til det… det har rett og slett gått meg båt forbi! Men i det siste har vi ligget mer i ro og da har diagnosen slått ut i full sjøblomst, og når behovet for aktivitet er som verst det er da vaskekosten virkelig får svingt seg!

Han har gått til anskaffelse av et arsenal av vaskeprodukter. Jeg kan nevne fortløpende: diverse svamper, koster, bøtter, børser, skraper, fettfjerningsmidler, rustfjerningsmiddel, grønnsåper, og filler. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg garantert trodd at han drev et helt lite vaskefirma, så kanskje han skulle byttet ut kapteinslua med et hodetørkle…? Det skures og vaskes både tidlig og sent. Han virker rett og slett lykkelig når det kommer en regnskyll, og livets gave til vaskekjerringa – FERSKVANN- fyller dekket med deilig, rent skurevann!

Noe av det verste man kan finne på å gjøre her om bord har som regel ikke med båtlige blemmer å gjøre. Nei, det er å søle! Når uhellet er ute overflommer det av verbale uttrykk etterfulgt av en febrilsk leting etter den optimale såpetype til den aktuelle flekken: handler det om å fjerne fett, salt, surt eller søtt? Det finnes noe for en hver flekk nemlig, og han informerer og messer resten av mannskapet om fordeler og ulemper ved å gni og gnukke. Det ultimate middel mot flekker derimot er å unngå all spising og drikking, men der setter vi ned foten! Skal vi lyde ordre så får jammen hodeplagget byttes tilbake først! Og når sant skal siers så er det faktisk HAN som søler mest!

Grønnsåpevann er utvilsomt det beste såpevann for Bøtteballettens Førstedame. Han ble faretruende lykkelig den dagen han innså at det fantes grønnsåpe her rundt om i skjæra. Og lykkerusen nådde klimaks den dagen han fant ut at det faktisk gikk an å få tak i grønnsåpe for SALTVANN! Da ble det fest i bøtta! -med nydelig, velduftende, såpeboblelvann. Det var den komplette lykke av renhet! Det ble sent den kvelden, for å si det sånn!

Det vaskes over en lav lest. Når han endelig er ferdig med dekk og dørk skulle man tro at det var rent nok, noe det også er. Hvem som helst ville da ha roet ned med en kald øl i skyggen, vi snakker faktisk 30 grader her, men for en vaskeekte skuremann lar det seg vanskelig gjøre å legge fra seg filla. Heldigvis så tar han seg et bad! Men ikke et bad i slik forstand vi normale feriemennesker anser et forfriskende, deilig bad… Badet har nemlig en helt spesiell hensikt! Bare hør her – et lite utsnitt fra virkelighetens ferieidyll:


Noen bader mens andre vasker!


-Sara!!! Henter du den blå skrubben?
-Hæ??? Jeg blir dratt ut av fiksjonens verden… Blå skrubben, tenker jeg, setter et kryss i boka der jeg er, og lurer på hva i all verdens vann det er som skjer nå. Jeg går akterut på det skinnende, rene dekket. Det lukter såpe – igjen! Jeg finner han i vannet, så det er tydeligvis ikke dørken som skal til pers. Det viser seg at det er skroget som denne gang skal få svinge seg med kosten. Okay, tenker jeg,  gir han skrubben og går tilbake til boka mi. Der finner jeg tilbake til krysset og gjenopptar det forlokkende boklivet, som fremtrer fristende her jeg lever i et komplett familiekaos! Men jeg blir sjelden der lenge av gangen. Vi snakker kun korte besøk…

-Sara!!!!
Det var da som bare… er vi ikke på ferie? Et nytt kryss ser dagens lys – kun en side siden forrige.
-Jaaaa?
-Jeg trenger en annen kost! Beklager! (Høflig vaskedame da ihvertfall).
– Jeg trenger den med sort håndtak!
Herre min kapteinshatt! Hvor mange koster har du da, tenker jeg… Og hvor mange farger kommer de i? Jeg henter den med sort håndtak og legger den blå tilbake i skurebøtta – vel vitende at den snart kommer til å delta i en ny vaskeballett. Heller ikke i vaskebøtta er det fred å få for en stakkars, hardtarbeidende kost!

Etter nok et kryss i boka og nok et kostbytte gir jeg rett og slett opp lesingen for dagen og prøver heller å delta i vaskeprosjektet som er på gang. ”Delta” som i ”å virke interessert i hva som foregår ved å se over rekka”… Da finner jeg raskt ut hva prosjektet går ut på og hva som er offer for rengjøringen – selvfølgelig er det kjølen! Ja, hvem vasker ikke kjølen, det er vel helt normalt å gjøre på en solskinnsdag! Og ikke bare blir jeg imponert over at han vasker kjølen – han driver investering for framtiden i samme slangen, ved å videreføre vasketrangen til lettmatrosene også! Og det ser ut til å bli en suksess der poden stolt som en hane kommer opp i båten etter endt vask og erklærer, med stolthet i stemmen, at HAN har fått lov til å skure og skrubbe kjølen!
-Det var kjempegøy, mamma! Den skinner!

Oscar vasker kjølen!

Oscar froskemann!

 Så her dupper vi rundt i vår egen lille såpeboble i en båt som alltid er ren og velduftende! Kapteinens silkemyke grønnsåpehender styrer skuta så vel som kosteskaftet på vei inn mot solnedgang etter solnedgang. Solstrålene reflekterer dekket i et gnistrende eldorado av et fargespekter av alle regnbuens farger mens alle går og venter på at neste kopp skal velte slik at far kan hente fram det perfekte rengjøringsmiddel for så å trylle det bort!

Mitt skip er lastet med..... Grønnsåpe!


Det kan kanskje være litt farlig å være morsom på andres bekostning – og da særlig på kapteinens, siden jeg faktisk er litt avhengig av han hva angår visakort og returbillett – men han får trøste seg med at det i grunn er en positiv gest det at noen tar seg tid til å dele hans noe uvanlige pasjon for vaskefilla! Og selv om det sies at all omtale ikke nødvendigvis er god omtale, så er det i alle fall godt ment. For egen interesse så håper at denne vaskegleden er en tilstand som vil vare lenge og at den tåler flyturen hjem over Atlanteren! 

Kapteinen tar seg en velfortjent pust i bakken!


Normal ferieaktivitet:


William i farta!

Karoline har vært på shopping!

Hopp og sprett fra "taket"!

Til og med dinga skinner!

Kokosnøtt-båt

Strandtur!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar