mandag 28. februar 2011

MIN SISTE DAG PÅ 30-TALLET……..


I dag skal jeg gjøre alt for siste gang. Siste gang som tretti-ni åring. Ikke det at det er så skummelt å gå fra ett år til at annet, problemet denne gang er jo at det som skal gjøres for siste gang i dag skal faktisk gjøres siste gang på et tiår!!!! Min siste frokost på trettitallet er unnagjort, det samme med lunch, snart middag og kveldsmat. (Mellommåltid er for lengst kuttet ut, for det som er synonymt med å tre inn i middelalderen er at alt også setter seg på midten!) Jeg tror at ved å ha fokus på at det faktisk er siste gang vil gjøre overgangen mer merkbar. Man skal jo merke at man går over i noe nytt, liksom feire det nye. Tenk om alt er lettere i morgen da med et autoritativt blikk og et utvilsomt voksent oppsyn ! Ungene hadde jo absolutt hørt på hva jeg hadde sagt og bedt dem om! Hmmm…. Kanskje ikke….

I bladet ”Kamille” har de ofte reportasjer om hvordan kle seg best i 20-årene, 30-årene og 40-årene. Jeg har lenge klamret meg til 30års-reportasjen og tenkt at ”det er fint å ikke være på den siste etappen”. Kanskje man må lete i andre blader nå da for å være nederst, i verste fall i midten. Men da må man vel ty til Allers og ellers andre middelmådige dameblader. Nei, jeg skal ikke bukke under for alderspresset altså, kunsten er å snu det til noe positivt! Skifte fokus, rett og slett!

Så fra nå av så gjør jeg det! Jeg snur meg ikke tilbake, men ser heller etter lyset i tunnelen og prøver å  følge det. Utfordringen blir jo å ikke eldes i lysets hastighet! Noe som jeg helt klart kommer til å ha fokus på er det å eldes med stil. Hva er ikke verre enn en desperat middelaldrende kvinne som for en hver pris skal se ung ut! Det er en skarp grense mellom ”fjortis” og ”førtis” altså!

De beste årene i en kvinnes liv, sies jo å være de ti årene mellom 39 og 40! Og de ti årene der skal jeg virkelig nyte! Jeg skal nyte trygghetene i meg selv, den var jo fraværende i de glade 20-årene! Jeg skal nyte roen og stillheten, som var totalt bortkommet i 30-årene med tre barn fra 0 til 3 år! Jeg skal være meg selv som best jeg kan, slik som jeg ser meg fra mitt innerste: Forty, Fabulous, Fairy and Fancy!

Sa jeg førti? Ja, ja, skitt au! Det er vel ikke annet å gjøre enn å innse det! Alder er faktisk en høy pris å betale for modenhet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar