tirsdag 24. mai 2011

Sjekketriks




Siden tidenes morgen har mennesket vært opptatt av det motsatte kjønn og kurtisert på både heldige og kanskje ikke fullt så heldige måter. Selv om det ikke er dette jeg utfyller tiden min med, og heller ikke har gjort det siden min utvalgte ridder kom galopperende i stor fart på sin gylne hest for 12 år siden, så er det jo litt artig å følge med på denne fronten allikevel. Hvilken front det er snakk om kom kanskje fram i overskriften, men for sikkerhets skyld klargjør jeg det: Jeg snakker om den evigaktuelle aktiviteten Sjekking og diverse Replikker som ser dagens lys (gjerne) etter nattens frembrudd.

Så på en av mine vandringer på den krokete sti av internettsider havnet jeg plutselig på en side med ”pick-up lines”, eller sjekketriks da på dårlig norsk.  Husker ikke helt hvordan jeg havnet på denne siden, men havnet der det gjorde jeg, og jeg påstår at denne siden var et sant funn hva angår en god miks av svada og nostalgi. Hvis noen der ute faktisk er så trygge på seg selv og klarer å dra en potensiell flørt i land på dette viset, ja da er det jo bare fantastisk, og helt på sin plass med en gratulasjon!

For hvem ville ikke falt for disse flørtende ytringene: ”What has 142 teeth and holds back the incredible hulk? My zipper…” Eller hva med denne? ”Did you fart? Because you just blew me away!”

Men var det egentlig bedre før? Trengte man sjekkereplikker da også for å sikre seg en mer eller mindre tilfeldig utvalgt? Selvfølgelig har det skjedd en del siden Middelalderen, og ingen vil vel tilbake dit heller, men det fantes faktisk hjelp og tips å få den gangen også. Ikke i form av dagens internett, med av datidens forum; nemlig bøker. Det fantes atskillige verk som omhandlet temaer som grunnleggende etikette og anstendighet, og som i tillegg  introduserte eksempler på sofistikert konversasjon og intellektuelle ferdigheter.

Utvikling er ofte en god ting, og mye har skjedd på noen hundre år. Men spør du meg så hadde jeg faktisk satt pris på litt god, gammeldags fremtreden og en smule mer elegant håndtering av flørting. Men hvis jeg sikker fingeren i jorda og ser på realiteten så må vi nok i fremtiden også belage oss på sjekking a-la ”If you were a bugger, I’d pick you first”. Dessverre. Men som sagt, dette gjelder jo ikke meg lenger!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar