onsdag 11. mai 2011

Tanker om en fantastisk dag


Jeg skal absolutt ikke påberope meg å være trengende av en hviledag, i min ikke alt for stressede hverdag. Men selv om jeg i et normalt perspektiv kan kalle meg heldig, her jeg i min uavhengige tilværelse, uten morgenrush og faste middagstider, egentlig gjør som jeg selv lyster, setter jo også jeg pris på en dag med avspasering.

Så, sammen med min trivelige kloning på 4 år, pakket vi snippeesken og satt kursen mot sand og bølgeskvulp. Vi bestemte oss rett og slett for å nyte sommeren litt på forskudd ved å dra på strandtur. Etter diverse obligatoriske stopp bestående av 1) Bøtte –og spadekjøp (som alltid er alt fra i fjor dødt eller begravd, bokstavelig talt), 2) Unyttig proviant som er nødvendig for både liten og stor. Jeg tror det er litt sånn at man liksom tillater seg litt ekstra kos på dager som faller utenfor normalen. Det teller på en måte ikke, i alle fall ikke i min litt naive illusjon. Vel, for å gå videre: 3) Se & Hør, som for meg er det ultimate, dog unødvendige, perfekte tidsfordriv! Enklere lektyre er umulig å finne! Der kan man fråtse i mer eller mindre sanne nyheter, som i grunn ikke gagner til noe som helst. Bortsett fra underholdning og sladder-oppdatering.

Så rigget vi oss til med tepper og stoler med matposen trygt forankret i skyggen. Deilig!

Det som er så perfekt med en slik sommerdag om våren er jo det at det ikke er en sjel i nærheten! Man er simpelthen helt spik mutters alene! Ingen trengsel, ingen kamp om de beste plassene, ingen hyl og ingen skrik. Bare oss to, åpent landskap og fuglekvitter. Men det er en ting til som kan måle seg med perfektheten av dette, nemlig at det at det er mulig å sitte der i bikinien helt uten å måtte holde inn magen og holde pusten, noe som er temmelig ubehagelig! Isteden kan jeg la kropp være kropp og nyte enda en kjeks! Helt fantastisk!

Så, kort oppsummert; det å kunne nyte små avstikkere fra normal allfarvei er for meg et essensielt tiltak for å lykkes  i hverdagen. Å bare stikke av fra virkeligheten, om ikke annet enn for et par timer, er storslagen terapi for både legeme og sinn. Noe å tære på. Håper det blir flere dager som denne før sommeren setter inn for fullt…..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar